vrijdag 5 augustus 2011

Berg

Het uitzicht op de beboste heuvel die Herikerberg heet wordt bedreigd. Enkele boeren in het boomloze ruilverkavelde gebied aan de zuidkant van de berg zien wel wat in de plannen van een projectontwikkelaar om er een recreatiepark te bouwen. De grazige weiden zullen golfvelden worden en er zullen 350 woningen verrijzen. Een vereniging van verontruste burgers heeft deze voornemens gemeld bij LANDROOF, het deze zaken signalerende tv-programma. De bijbehorende wandeling gaat door het gebied en de voet van de aangrenzende berg. Er is nog een stukje bewaard van het natte gebied van voor de ruilverkaveling, beplant met elzen. De berg is beplant met beuken, eiken en percelen produktiebos, dennen en sparren. Ik moet denken aan de haiku: "Als er geen vogel zingt is de berg nog stiller". Hier en daar is onder zo'n perceel een dik mostapijt gegroeid, bijna van huiskamer-kwaliteit. Elders ligt een camping aan de rand van het bos, ik kijk door de heggen naar het verdrietig stemmende ratjetoe van stacaravans, optrekjes en speeltoestellen. Recreëren, het zou me hier niet lukken... Uit de groep wandelaars komen verontruste geluiden over de druk van mensen en dieren plus auto's die dit met zich mee zal brengen. Er wordt criminaliteit gevreesd en in de praatjes over lokale werkgelegenheid gelooft niemand, het bouwen zal wel door Polen gedaan worden en voor winkelen in het nabije Goor zullen weinigen voelen.. Het wordt een 'Fremdkörper' in de omgeving, de bewoners zullen geen sociale banden hebben. Als het klaar is zal de projectontwikkelaar de omwonenden achterlaten met de problemen. Langs een kerkhof gaat het over een oude landweg met populieren en langs de spoorlijn Zutphen-Oldenzaal. De dominee met wie ik oploop vertelt dat hij eerder de Betuwelijn-aftakking vreesde, die vlak langs zijn voormalige seinwachterswoning zou denderen. Daartoe zijn rails en kiezelbed reeds vervangen door een -alweer- Poolse firma. Het schijnt dat deze plannen naar de toekomst verschoven zijn. We komen een man op de fiets met visgerei tegen, een Chinees van alhier. Ik opper dat het hele project misschien met Chinees geld gefinancierd zal worden. In de berm liggen bierblikjes, volgens de dominee van een plaatselijke, onverbeterlijke alcoholist. Straks zal er nog veel meer rotzooi komen, de handhaving van regels is vermoedelijk onbegonnen werk voor het plaatselijke ambtenarenapparaat. Later vraag ik aan een oudere man of hij belanghebbende is. "Vooral visueel", antwoordt hij. Ik kan het hem nazeggen, want ik ga wel eens wandelen bij Stokkum, een esdorp dat hier dichtbij ligt. Aan de kale weiden is niet erg veel te beleven, de berg hult zich in bomen, maar uitzien op een recreatiepark lijkt me een kwelling voor ogen en geest. En voor het dromerige Stokkum. De doden in de oude grafheuvels van de Herikerberg zullen zich omdraaien als de shovels naderen, ze zullen hun ogen niet kunnen geloven.

Geen opmerkingen:

Over Louis Radstaak

Mijn foto
Lochem, Gelderland, Netherlands
www.louisradstaak.nl