vrijdag 5 augustus 2011

Boengboengboen

De net gekochte tweedehands auto heeft een vreemd geluid achter, ik vermoed een onbalans in de wielen en rijd ermee langs de Bandenservice. Men is in gesprek en eigenlijk ook al bezig met een klant die met een oplegger een reusachtig tractorwiel heeft gebracht.
Ik wacht in het kantoortje en drink koffie met de andere klant uit bekertjes van Oranje en daar gaat het gesprek ook over. Ik weet er nog weinig van en vraag tegen wie 'zij' het eerst moeten. De man denkt dat het Servië-Montenegro is. Ik denk aan de net gehouden onafhankelijkheidsverkiezingen en stel me een gehalveerd team voor, dat moet een makkie zijn. Hij vindt het onzin dat er drie keepers in de selectie zitten, voor die ene had de coach toch een extra spits mee kunnen nemen?
Hier eindigt het gesprek, want een kleine, gezette en groezelige monteur in het zwart komt mij helpen. Hij rijdt de auto op de brug, krikt hem omhoog, beluistert de wiellagers en bevoelt de banden. Met rechtsachter is iets mis, het loopvlak is hobbelig. Hij zegt: "Dut 'e boengboengboeng??". Ik knik en meen ook iets te voelen, wat zijn analyse moet ondersteunen.
Wat te doen? "Balanceren!" roept de monteur en gaat het wiel eraf halen met een pneumatische moersleutel. Het geratel gaat verloren in het allesoverstemmende gesis van de lucht uit de tractorband. Rond die band staan nu een aantal mannen een gesprek te voeren in het dialect, ik versta er niets van, hoewel het mijn moedertaal is. De monteur wenkt mij om mee te kijken naar zijn balansact.
Ik zie nu dat een wiel aan twee zijden gebalanceerd moet zijn in het display van de slimme machine.
"Honderd" roept de monteur en kijkt me veelbetekenend aan. Ik begrijp dat het een ons onbalans is. Hetzelfde gebeurt met de andere band, maar daar is slechts vijfendertig gram nodig. De wielen worden weer vastgezet met een zware sleutel, maar de monteur is er niet gerust op. Hij mompelt iets over canvasbreuk en de daardoor ontstane hobbels in het loopvlak. Die zijn niet zomaar weg na het balanceren. Vermoedelijk moet ik een paar nieuwe banden hebben. Maar eerst ga ik proberen of het iets geholpen heeft. Ik rijd weg en hoor al spoedig weer het geluid.
"Boengboengboeng", maar nu gebalanceerder.

Geen opmerkingen:

Over Louis Radstaak

Mijn foto
Lochem, Gelderland, Netherlands
www.louisradstaak.nl