vrijdag 5 augustus 2011

Crash

Het winterkoninkje dat nestelt bij de deeldeur is bij vergissing naar binnen gevlogen.
In de paniek om weer buiten te komen vliegt het tegen een ruit en tuimelt neer op de drempel. Het vogeltje ligt op zijn rug naar adem te snakken en even denk ik dat het zijn nek gebroken heeft. Op mijn knieën bekijk ik het roodbruine beestje aandachtig, een unieke gelegenheid, want het is razendsnel, vliegend nauwelijks waarneembaar. Ik besluit tot een mond-op-snavel beademing die zowaar effect heeft, maar het kan ook de knoflookadem van gisteren zijn.
Het vogeltje komt bij en beweegt zijn kop om in zijn vleugels te pikken, er lijkt gelukkig niks gebroken daar. Voorzichtig rol ik het opzij en plotseling kan het weer staan. De staart schiet terug in zijn verticale stand en doet me denken aan het eerste supersone vliegtuig, de Bell X-1, bijgenaamd 'Glamorous Glennis' met zijn piloot Chuck Yeager. Het vliegtuigje taxiet achter een grote Vingerhoedskruid en start dan door, het bos in.
Als ik de Clematis bij de achterdeur onderzoek zie ik het nest met tenminste drie jongen die zich doodstil houden. Voor hun leven moet worden gevreesd, want het is niet zeker dat Chuck terugkomt met een bek vol groene rupsen. De kleine Yeagers zullen dan kreperen in hun hangar van gras en mos, verscholen in een plant die al in de rui is van deze warme lente.
Bell Aircraft Corporation zal vermoedelijk niets uitkeren.

Geen opmerkingen:

Over Louis Radstaak

Mijn foto
Lochem, Gelderland, Netherlands
www.louisradstaak.nl