vrijdag 5 augustus 2011

Stoppage

"Met Krosenbrink, ik heb een stoppage voor u!", keft de gemoedelijk klinkende stem aan de lijn. Ik moet even nadenken: 'stoppage', wat is dat ook weer? Ik herinner me de broek met een winkelhaak die ik bracht bij de stomerij annex naaimachinewinkel, tevens kledingreparatie. "Ja, ja, da's mooi, ik kom zo gauw mogelijk langs!", roep ik enthousiast terug.
Ik was een paar keer vergeefs aan de deur geweest, na de Kerst werd een pauze genomen volgens een A4tje op de deur. Wel waren ze op een ver uit de buurt gelegen telefoonnummer te 'berijken', die techniek wil ik ook nog eens leren.
De winkel staat links vol PHAFF naaimachines, op schappen en de vloer, rechts is een toonbank met er achter een kledingrek van de stomerij die onder een andere naam gevoerd wordt. In het kantoortje 'achter' zit een raam met een 'one-way screen'. Het is vol met allerlei zaken, waaronder een radio die op het nieuws staat afgestemd en een pickup waarop tegelijkertijd lp's van Maria Callas worden gedraaid. "Dat vinden wij zo mooi", werd verklaarde de eigenaar eens. Ik neem aan dat zijn assistentes dat ook vonden, maar daar kreeg ik geen hoogte van. Ze zijn allebei volslank en ernstig. de oudste neemt haar taak zo serieus dat ze eens geen kledingstuk mee wilde geven zonder het ophaalbriefje. Ik mocht even naar huis bellen op de telefoon waar de nummers van weggesleten waren, ik moest dus gissen. Het haalde niets uit, het kledingstuk bleef waar het was, ik had te maken met een echte 'allesvrezer', waarom zou ze een rok meegeven aan een man die ze niet kent?
Nu kom ik langs voor de broek die geheimzinnig bleef haken aan de bestuurdersstoel van mijn auto, de derde broek al en ik kan geen schuldig onderdeel vinden. Het is een te snelle beweging die de stoel toe laat happen, op dezelfde plaats waar honden dat doen, in de dij. Er is geen gat meer te zien, alleen een witte knopspeld op de plek waar het vermoedelijk zat. Vakmanschap van een oude dame heb ik begrepen. De kosten overstijgen helaas ruimschoots de dagwaarde van de broek... De dochter van Krosenbrink geeft me na betaling het kledingstuk zonder plichtplegingen mee en heeft dezelfde olijke lach als haar vader. We zijn het erover eens dat o.a. met de term 'stoppage' het Frans behouden blijft in ons land. Krosenbrink rijdt motor, het liefst op zondagochtend en in groepsverband. Hij lijkt er niet het type naar, maar zou hij in een wilde bui misschien wel eens een 'stoppie' proberen? Dat is zo hard in de voorrem knijpen dat de voorband giert en het achterwiel omhoog komt. Je moet zoiets er wel zonder kleerscheuren afbrengen. Dat bandengegier door mij eens vergeleken is met de stem van Callas op afstand zal ik niet tegen hem durven zeggen, het zou hem pijnlijk treffen. Haar ultrasone geluid verricht achter een one-way screen wonderen met gehavende, bijna afgeschreven herenpantalons. Stop.

Geen opmerkingen:

Over Louis Radstaak

Mijn foto
Lochem, Gelderland, Netherlands
www.louisradstaak.nl