vrijdag 5 augustus 2011

Varkens

Dicht bij de boerderij annex theeschenkerij zie ik naast een flinke wilg een bordje in het schrift van een linkshandige:
Wilg 1958 Deze boom Geplant door L. Stegeman Theeschenkerij Toen hij terug kwam met zijn zeug die na de Beer moest.
Ik grinnik om deze aandoenlijke mededeling (na de Beer moeten??) en denk later aan de varkensbeer die over de zandweg langs mijn ouderlijk huis werd vervoerd op weg naar een tochtige zeug.
De beer zat in een gammele kar die werd voortgetrokken door een amechtig traktortje, bestuurd door Toon Jolink, toen nog geen bekende achternaam.
Boven het traktorpuffen, de piepende wielen en de knorrende beer uit klonk soms zijn zingen en zag je het dansen van de meereizende strontvliegen.
Het was een scène uit de Donald Duck, met Toon als een zorgeloze Gijs Gans.
In de buurt van mijn lagere school stond zijn verveloze boerderij, een schilderachtige bouwval omringd door vele mesthopen.
Mijn ouders verwonderden zich over zijn bedrijfsvoering.
Het kostte Toon hele dagen om zijn beer wat geld te laten verdienen en zoveel kon dat toch niet zijn?
Op een zomerse dag (misschien ook in 1958) gebeurde het onvermijdelijke: de beer was tijdens een rit losgekomen. De kar was zo gammel dat de achterklep het had begeven en de beer eruit kon springen.
Mijn ouders gniffelden er later vaak over en keken elkaar dan veelbetekenend aan, ik mocht slechts raden.
Was de beer hard op zijn ballen gevallen en kon hij daarna zijn werk niet meer doen?

Geen opmerkingen:

Over Louis Radstaak

Mijn foto
Lochem, Gelderland, Netherlands
www.louisradstaak.nl