vrijdag 5 augustus 2011

Waanzinnig

Bij de entree van de inrichting voor geestelijke gezondheidszorg staat de Rabobank in de vorm van een BMW Mini, in de vrolijke kleuren van haar huisstijl. Ze sponsort het festival op het terrein dat parkachtig is ingericht met paviljoens, nu uitgebreid met tenten en kramen. Alle muzen hebben een tuin gekregen waarin bezoekers en enkele patiënten zich vermengen, het verschil is hier nauwelijks zichtbaar, afgezien van wat opvallende bewoners van het complex. Een magere man met een gekwelde gezichtsuitdrukking loopt met een opgetrokken schouder waarop hij een ghettoblaster lijkt vast te houden. Een bijna twee meter grote kerel torst een pens boven zijn blauwe korte broek en loenst naar mij vanonder zijn oranje pet. Een oude, tanige vrouw neuriet: "Oh, wat is ze lelijk" en het is alsof ze haar spiegelbeeld bekijkt.
In de tekeningen en schilderijen herken ik de werkwijze van psychiatrische patiënten/kunstenaars. Ik voel me een voyeur.
Het fotograferen wordt me verboden bij een kraam waar de schilderes vrijwel uitsluitend roze biggetjesportretten toont en ik verontschuldig me, zonder te zeggen dat ik zelf veel varkens heb getekend. Bij een volgende kraam moet ik mijn naam opgeven als ik een foto wil maken van een schilderij van een reusachtig dikke vrouw op een retro-style scooter.
Even verder een gesprek tussen een 'kraamvrouw' en een bezoekster. Bezoekster werkt abstract, uit overtuiging, ze trekt er een vastberaden gezicht bij. Kraamvrouw schildert in allerlei figuratieve stijlen en weert af door te zeggen dat abstract werken 'niet mijn ding is'.
Voorbij de kunsttuin hebben chique dames een proeverij van Gelderse wijnen, helaas niet gratis. Bij de boekenmarkt is dat wel bijna zo, vijf euro voor een plastic zak vol boeken.
Ik vind een medisch boekje over keel-neus-oor aandoeningen met afbeeldingen van bloemkooloren en andere vervormingen. Een boek over de zuster van Nietschze die in Paraguay een arische kolonie stichtte: 'Nueva Germania'. Modern Passé van Jules Deelder. Boeken over de middeleeuwse liefde, economie en religie, daar wil ik meer van weten. En een titel als 'Dracula, Walt Disney, Tom Lanoye en andere romantici' kan ik niet laten liggen.
Bij de langspeelplaten een mij onbekende groep: Magazine met een hoes waarop de loensende patient lijkt te staan en die de intrigerende titel Magic, Murder and the Weather draagt. De verkoper taxeert mij als een kenner, hij weet hoe hij klanten moet vleien. In de muziektent speelt een band tamelijk hard hits uit de seventies, een tijdperk komt voorbij. Het paar dat naast mij in de bakken met LP's zoekt is nog gekleed als toen, kleurig velours met sieraden en mager van het blowen. Op tv hoor ik 's avonds bij interviews met mensen over het Holland festival een paar maal de kreet: "Waanzinnig gewoon!". Het lijkt mij een mooie titel voor het volgende festival van de inrichting.

Geen opmerkingen:

Over Louis Radstaak

Mijn foto
Lochem, Gelderland, Netherlands
www.louisradstaak.nl