woensdag 8 oktober 2014

Treinreis

Treinreis

Op een warme najaarsmiddag ga ik op mijn dwergfiets naar het treinstation in de plaats L. Het is drukkend, er lijkt een onweersbui snel op te komen, bijna gelijk met de snelheid van de trein. Als ik uitstap in de plaats D. begint het al te regenen, ik kom niet verder dan de halteplaats. Daar is in het 'Kunststation Delden' de mini-tentoonstelling 'Eerst de liefde?', een hoeveelheid foto's van een paar waar het niet zo goed mee afloopt. Het regent dat het giet en ik blijf maar zitten met wat koffie in de ouderwetse, donkere ruimte, die wat verlicht wordt door een kunstzinnig stel lampen, waarop je het woord 'Ruhrglas' kunt lezen.
Eindelijk houdt het op te regenen, ik besluit naar het Zoutmuseum te gaan. Het is wat laat, ik loop er snel doorheen, maak nog een kiekje van twee zoutmolens die als gadget dienden, waarvan er een gevuld was met peper. Het verschil was aan de buitenkant niet te zien... In de hoofdstraat neemt de drukte al af, ik kan nog een Volkskrant kopen die me van dienst is buiten onder een paraplu van het café tegenover de Klokkenkamp, een naam met Twentse ironie voor een bejaardenbehuizing. Ik neem mij voor daar niet terecht te willen komen om naar een klok te staren, maar je weet natuurlijk nooit wat je lichaam gaat doen. Het laatste nieuws over de Islamitische Staat wordt in de krant weergegeven, alhier is geen mens te zien uit die streken. Op mijn terugtocht naar het station besluit ik een 'daghap' te nemen, maar dan moet ik een andere keer terugkomen, want nu is alles bezet door een grote familie, verzekert de eigenares mij.
Van mijn fietstocht rond de plaats D. is niets terecht gekomen, ik heb wel twee musea gezien, zij het op een Twents formaat.

Geen opmerkingen:

Over Louis Radstaak

Mijn foto
Lochem, Gelderland, Netherlands
www.louisradstaak.nl